چاپ کارت ویزیت

چاپ کارت ویزیت

به روز ترین مرکز طراحی و چاپ در خاور میانه با بیش از نیم قرن سابقه در صنعت چاپ،اعم از چاپ کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ اتیکت، چاپ پوستر، چاپ جعبه وکارتن، چاپ سربرگ، چاپ کاتالوگ و بروشور، چاپ نشریه،غرفه آرایی نمایشگاهی، چاپ ست اداری و هزاران دستاورد دیگر
چاپ کارت ویزیت

چاپ کارت ویزیت

به روز ترین مرکز طراحی و چاپ در خاور میانه با بیش از نیم قرن سابقه در صنعت چاپ،اعم از چاپ کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ اتیکت، چاپ پوستر، چاپ جعبه وکارتن، چاپ سربرگ، چاپ کاتالوگ و بروشور، چاپ نشریه،غرفه آرایی نمایشگاهی، چاپ ست اداری و هزاران دستاورد دیگر

چاپ افست

  افست نوعی از چاپ است که امروزه به طور بسیار گسترده برای چاپ انواع کتاب ، مجله ، بروشور و کاتالوگ ، پوستر و خلاصه هر چیزی که قرار است بر روی کاغذ و با تیراژ بالا (معمولاً 1000 عدد یا بیشتر) و نیز با کیفیت بالا چاپ شود مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه های چاپ افست بسته به مدل دارای سایز چاپ از 50*35 سانتی متر تا 100*70 و حتی در موارد محدود تا سایز 140*100 می باشند.

 در چاپ افست از مدل رنگ CMYK استفاده می شود و هر رنگ به صورت جدا گانه بر روی کاغذ چاپ میشود و عمل ترکیب رنگ بر روی کاغذ صورت میگیرد.برخی از دستگاه های چاپ افست دارای یک ستون رنگ هستند یعنی در هر بار مکش کاغذ فقط می توانند یک رنگ را روی کاغذ چاپ کنند. برخی از دستگاه ها دو رنگ و برخی نیز چهار رنگ هستند که چاپ هر چهار رنگ را با یک بار مکش کاغذ انجام می دهند. برخی از دستگاه های چاپ افست 5 رنگ هستند که علاوه بر چاپ هم زمان CMYK میتوانند چاپ رنگ پنجم (مثلاً نقره ای یا طلایی یا رنگ های ساختگی) و یا حتی چاپ ورنی را انجام دهند.

  تکنولوژی چاپ افست کمی پیچیده است. در این تکنولوژی برای چاپ هر رنگ بر روی کاغذ از سه استوانه ی اصلی استفاده می‌شود (شکل 1). به دور غلطک اول صفحه ای فلزی از جنس آلومینیوم که به آن پلیت یا زینک میگوید پیچیده می شود. این صفحه ی فلزی قبلاً در واحد پیش از چاپ موسوم به لیتوگرافی ساخته می شود. در لیتو گرافی فایلی که برای چاپ ارسال شده است به چهار رنگ تشکیل دهنده ی آن (CMYK) تقسیم شده و فایل مربوط به هر رنگ با نوعی از مواد پلیمری مخصوص بر روی سطح ورقه ی آلومینیومی چاپ میشود. جنس سطح زینک یعنی بخشهایی که از ماده‌ی پلیمری پوشانده شده است به گونه ایست که به هیچ عنوان مرکب را به خود جذب نمیکند اما جاذب آب می‌باشد. جنس بخش پلیمری به گونه ایست که دقیقاً برعکس عمل می کند یعنی مرکب را جذب کرده و آب را جذب نمی‌کند. اگر به تصویر 1 نگاه کنید متوجه می شوید که دو غلکط کوچک با غلطک اصلی زینک در تماس هستند. یکی از آنها با محفظه‌ی آب در تماس است و دیگری با محفظه‌ی مرکب. غلطک زینک بسته به تصویری که با مواد پلیمری بر سطح آن نقش بسته مرکب را از غلطک جذب می‌کند و در سایر بخش‌ها فقط مرطوب می‌شود. سپس این رنگ جذب شده را به غلطک پایینی که از جنس لاستیک می‌باشد منتقل می‌کند این غلطک هم بر روی کاغذ میچرخد و مرکب را به سطح کاغذ منتقل می‌کند. غلطک زیرین وظیفه‌ی فشار دادن کاغذ به غلطک لاستیکی را بر عهده دارد.

مکانیزم چاپ افست

شکل 1
شکل شماتیک ساز و کار چاپ افست

 

   در یک دستگاه چاپ افست چهار رنگ مکانیزم بالا چهار بار در طول دستگاه تکرار می‌شود . بنابر این ابعاد دستگاه‌های چاپ افست بستگی به سایز چاپ آنها و نیز به تعداد رنگ آنها دارد. قیمت دستگاه‌های چاپ افست هم به همین امر و نیز کمپانی تولید کننده و سال تولید دستگاه بستگی دارد. به طور کلی دستگاه‌های چاپ افست بسیار بزرگ و نیز بسیار گران قیمت هستند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.